«

»

Feb 18 2013

Print this Post

Regional SA loses out in WIN cutbacks

Viewers in the Riverland and South East districts of South Australia now have no local television news service following regional network WIN‘s immediate closure of the local news bulletin.

Staff were notified today (Monday) that the local edition of WIN News was being axed, effective immediately.

The axing is reported to have resulted in 10 editorial staff being made redundant, although WIN is believed to be considering redeployment opportunities for staff willing to move to other areas.

Media Entertainment and Arts Alliance union spokesperson Angelique Ivanica said it is a sad day for the local community:

“It is a sad day for the people who will lose their jobs and the wider community who will have no news.  The region will be shut out because of the centralisation of media — they will be provided with no news, which is a massive concern.”

The axing of the regional SA news comes two years after WIN merged the separate news bulletins for Riverland (Loxton) and South East (Mount Gambier) into a single nightly newscast.

Although WIN maintained local news gathering facilities in Loxton and Mount Gambier, their local news bulletin was compiled and presented from the studios of WIN’s Adelaide station NWS9 — while on-air co-ordination of WIN’s national network is centralised at the MediaHub facility in Sydney.

With a total potential audience of 127,300 across the Riverland and South East regions, WIN is the sole local commercial TV broadcaster — providing a local relay of the three capital city networks and their associated digital multi-channels, a total 15 channels plus datacast channel Gold.  This is in comparison to ten years ago when WIN was providing one channel in each of Riverland and South East SA — stations RTS5A and SES8 respectively.

SES8 was first launched in 1966 and RTS5A in 1976.  The two stations were bought out by WIN in 1999 and both converted to digital-only transmission in 2010.

While local networks in the aggregated regional markets of New South Wales/ACT, Victoria, Queensland and Tasmania have a regulated obligation to provide at least a minimum amount of local news coverage the same rules do not apply in South Australia.

WIN provides local news bulletins across its regional Victoria, Southern NSW/ACT, Queensland and Tasmanian networks.  In Western Australia, regional WIN and Perth station STW9 broadcast a statewide news bulletin.

Pictured: SES8 “My Local TV Station” in 1993.

Source: Border Watch, ABC, Regional TV Marketing

RELATED POSTS

Permanent link to this article: http://televisionau.com/2013/02/regional-sa-loses-out-in-win-cutbacks.html

4 comments

Skip to comment form

  1. Steven Wood

    OMG…. as if Prime’s deliberate culling of their own half-hour local bulletins – and now studios – was bad enough! On the other hand, given that WIN-SA’s local news now comes out of Adelaide entirely, this could pave the way for a new combined national and regional statewide newshour. As for the old SES and RTS studios, perhaps WIN could even offer them as outsourcing facilities for new local independent producers and thus provide some much badly-needed local content via these new independent producers.

  2. heath

    all because of the dogs breakfast called aggregation…thanks mr hawke.

    1. Andrew B

      South Australia was excluded from aggregation. WIN still has the commercial monopoly in the South East and Riverland districts.

      1. heath

        i realize that aggregation affected on the eastern states,but south
        australia’s programming was stuffed up because of its flow-on effects
        what they should have done is simply relay the 7,9,10,sbs,abc throughout
        the state,and keep the local stations,problem solved.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *